Za sport uważa się wszelkie formy aktywności fizycznej, które poprzez samodzielną bądź grupową realizację korzystnie wpływają na wypracowanie lub poprawę kondycji fizycznej. Co więcej, wspólna aktywność fizyczna pozwala na rozwój stosunków społecznych, czyli poznanie nowych ludzi, a także znalezienie przyjaciół. Jednak najczęściej sport wiąże się z osiąganiem wyników na zawodach lub redukcją masy ciała. Niezależnie od naszych celów ani stopnia zaawansowania, warto już dziś postawić na idealną sypialnię dla sportowca. Tylko, jak ją urządzić?

Sen a sport 

Niewielu sportowców zdaje sobie sprawę z tego, że sen idzie w parze z wysokimi wynikami osiąganymi w zawodach. Dlaczego? Jak się okazuje, sen pozwala na całkowite zregenerowanie się organizmu użytkownika, w tym mięśni. Co więcej, naukowcy dowiedli, że podczas głębokiej fazy snu wydziela się somatotropina, która odpowiedzialna jest za:

  • przyrost masy mięśniowej,
  • odbudowę uszkodzonych tkanek,
  • spalanie tkanki tłuszczowej.

Z uwagi na to, można łatwo stwierdzić, że sen jest ważny dla sportowców. Jednak obie te kwestie są współzależne, gdyż aktywność fizyczna także korzystnie wpływa na jakość i długość wypoczynku! Jednak, aby było to możliwe, to w pierwszej kolejności warto zadbać o odpowiednie warunki do wypoczywania.

Jak urządzić sypialnię dla sportowca? 

Sypialnia sportowca przede wszystkim powinna korzystnie wpływać na sen. Sprowadza się to do stonowanych barw, które wyciszają i ułatwiają zasypianie. Możemy tutaj zainspirować się stylem skandynawskim, klasycznym czy nowoczesnym, które świetnie sprawdza się w tym pomieszczeniu. Jednak sam sposób aranżacji to nie wszystko, gdyż charakteru wnętrzu nadają dodatki. Możemy tutaj postawić na elementy ściśle związane z naszą dyscypliną, a ponadto na:

  • rośliny produkujące tlen w nocy,
  • zasłony i rolety,
  • ciepłe i delikatne oświetlenie,
  • świece zapachowe,
  • miły w dotyku dywanik przy łóżku.

Każda z tych kwestii pozytywnie wpływa na jakość snu lub ułatwia nam zasypianie, przez co możemy zrelaksować się i wypocząć.

Komfortowe łóżko, czyli jakie? 

Głównym elementem w sypialni każdego sportowca jest łóżko. To właśnie ono odpowiada za zdrowy i spokojny sen, tym samym wpływając na nasze osiągnięcia sportowe. Składa się ono z ramy, często zagłówka, stelaża, pościeli czy prześcieradła. Jednak, jakie są jego najważniejsze elementy wyposażenia?

Po pierwsze – materac

Idealna sypialnia dla sportowca - jak ją urządzić?Komfortowe łóżko składa się przede wszystkim z odpowiednio dopasowanego do naszych potrzeb i preferencji podłoża. Są to materace do spania, które wyróżniają się wyjątkowymi właściwościami, do których zalicza się antyalergiczność czy przewiewność. Poprzez unikalną budowę, jaką zapewnia zarówno nowoczesna pianka, jak i innowacyjna sprężyna kieszeniowa jest w stanie idealnie dopasować się do anatomicznych kształtów ciała użytkownika. W ten sposób odpowiada za stabilizację sylwetki oraz wsparcie kręgosłupa. Jednak jak to się przekłada na jakość snu sportowca? Otóż wysokiej jakości materac gwarantuje całkowitą regenerację mięśni, a także pozwalają im na rozbudowę. Jednak, aby było to możliwe, to warto uwzględnić takie czynniki, jak:

  • waga i wzrost użytkownika, które wpływają w znaczny sposób na wybór twardości,
  • rodzaj wypełnienia, które dodatkowo odpowie za indywidualne właściwości podłoża do spania,
  • rozmiar, który zależy od metrażu sypialni oraz tego, czy śpimy sami, czy z partnerem.

Po drugie – kołdra

Kładziemy się na wygodnym materacu i odruchowo sięgamy po coś do przykrycia się, czyli kołdrę. To właśnie ona odpowiada za wygodę w czasie snu poprzez przyjemne otulenie ciała. Jednak jej główną rolą jest zapewnienie nam właściwego komfortu termicznego, przez co latem nasz organizm nie przegrzewa się, a zimą – nie wychładza. Przy zakupie kołdry w dużej mierze należy zwrócić uwagę na jej rozmiar. Na współczesnym rynku znajdziemy modele o różnych wymiarach, które zależą przede wszystkim od wieku użytkownika. Dla dzieci dedykowane są, np. produkty 100×135 cm, a dla dorosłych – najczęściej 160×200 cm. W przypadku par najlepiej sprawdzą się szersze modele, czyli 180×200 cm lub 200×220 cm. Według ogólnie przyjętej reguły zaleca się, aby kołdra była o 20-40 cm szersza niż materac. Oprócz tego warto uwzględnić:

  • rodzaj wypełnienia, które może być syntetyczne lub naturalne,
  • gramatura, która określa klasę ciepła, przez co możemy stwierdzić, czy dany model sprawdzi się latem, czy zimą,
  • rodzaj materiału, z którego wykonano poszewkę, aczkolwiek najczęściej jest to bawełna.

Po trzecie – poduszka

Na zdrowy sen sportowca wpływa nie tylko poduszka czy kołdra, ale także poduszka. To właśnie ona pozwala na najlepsze wsparcie głównych partii ciała, czyli głowy, barków czy kręgosłupa w odcinku szyjnym. Jednak, aby było to możliwe, to w należy ją odpowiednio dopasować do osobistych potrzeb i preferencji. Oznacza to uwzględnienie takich kwestii jak wysokość, twardość czy rodzaj wypełnienia. Z uwagi na ostatni czynnik, możemy podzielić je na:

  • poduszki naturalne – ich wypełnienie składa się z naturalnych surowców, takich jak puch lub pierze, przez co gwarantuje najlepsze właściwości termoizolacyjne,
  • poduszki syntetyczne – ich wypełnienie składa się z syntetycznych surowców, takich jak m.in. włókna silikonowe, które są antyalergiczne i nie gromadzą kurzu,
  • poduszki ergonomiczne – ich wypełnienie bazuje na piance, najczęściej termoelastycznej, która reaguje na nacisk i temperaturę ciała użytkownika, przez co jest w stanie najlepiej wspierać górne partie ciała.

Coraz częściej dobry i zdrowy sen porównuje się do ładowania baterii na cały kolejny dzień. W czasach szybkiego życia, a także licznych obowiązków w życiu zawodowym i prywatnym z pewnością przyda nam się dużo energii. Z uwagi na to, warto już dziś zadbać o jakość i długość wypoczynku. W końcu oddziałuje on nie tylko na funkcjonowanie ciała w ciągu dnia, ale również nasze osiągnięcia w sporcie czy rozwój sylwetki! Podstawową kwestią jest zadbać o komfortowe warunki do spania, jakie daje odpowiednio skomponowane łóżko.